O reklamě, svobodě a podnikání
7. 3. 2012
Je krásný letní slunný den po obědě a já mám chuť si po stále se opakujících rušných týdnech o sedmi pracovních dnech trochu odpočinout. Známe to všichni, na chvilku vypnout mobil a nechat se unášet atmosférou všedního dne, aniž bychom něco museli anebo aby nás někdo jakkoliv omezoval, úkoloval či prudil.
Prostě se třeba jen tak projít ulicemi města, prohlédnout si staré krásné domy, posedět na lavičce v parku u fontány, sledovat ten dech a rytmus živého města. Nasát atmosféru pozdního letního odpoledne a blížícího se podvečera, ve shonu a spěchu jindy přehlíženou.
Vyrazil jsem proto jen tak v lehkých plátěných kalhotách a vzdušné košili k zastávce trolejbusu. Nepojedu autem, když odpočinek, tak se vším všudy. Cestou se však musím zastavit u bankomatu a vybrat nějakou tu korunu, kdybych se chtěl odměnit zmrzlinou či posezením na předzahrádce kavárny.
Vkládám kartu do bankomatu, volím jazyk, ve kterém chci komunikovat a než se mi podaří zadat PIN a částku, kterou potřebuji, dozvídám se o výhodné hypotéce, spoření či penzijním připojištění. Nic takového však nechci, a tak zmateně mačkám všechny knoflíky tak dlouho, až se na monitoru objeví věta, že karta byla z důvodů opakovaně chybně uvedeného PIN bankomatem pozřena a že si ji mohu vyzvednout druhý den na pobočce mého oblíbeného bankovního úřadu, který mě neustále nejrůznějšími poplatky za své služby obírá a krátí mé příjmy.
Dobíhám blížící se trolejbus a snažím se v reklamním polepu najít dveře. Vstupuji dovnitř a ve strojku označuji jízdenku. Do hlavy mě však neustále tluče jakási plastová destička, sloužící zejména těm menšího vzrůstu k bezpečnému držení. Madélko je neodbytné a já zjišťuji, že i ono může být za pouhou 1,- Kč místem pro reklamu. Výborný nápad, řeknu si v duchu a přehlížím všechny ty letáčky nejrůznějších nabídek i politických stran tak, abych viděl pěkně z okna. Když už ale míjíme 28. billboard na kdeco, začínám si uvědomovat, jak moc je nám ta reklama podsouvána a kde všude na nás číhá. Počítejte se mnou - v každé stanici pak lavička s reklamní plochou, v každé druhé stanici prosklená budka se svítící reklamní plochou atd.
Nevadí, vystupuji z trolejbusu a přes klidovou pěší zónu se vydávám směrem do historického jádra Plzně - na náměstí. Než však ujdu oněch 600 m, jsem minimálně sedmkrát zastaven a dotazován na nejrůznější nesmysly. Za tu dobu jsem mohl mít dva výhodné tarify na mobil, jedno důchodové připojištění, životní pojistku, výhodně elektřinu i plyn a podpořit zakoupením jakéhosi přívěsku x postižených dětí či zubožených psů. Ne, děkuji, všechno mám a nic nechci. To jsem zopakoval snad patnáctkrát a docela už mě to obtěžovalo. Za svůj malý úspěch považuji nejen to, že jsem pěší zónou prošel bez dalších závazků, ale hlavně to, že se mi podařilo úspěšně minout i dva agenty průzkumu veřejného mínění, aniž bych jim musel sdělovat kdy vstávám, čím si čistím zuby a která politická strana je mou nejoblíbenější.
Konečně se dostávám na náměstí. To je nádhera, kašny chrlí vodu a už to vypadá, že nejhorší mám za sebou. Sedím na lavičce, pokukuji po kolemjdoucích, naslouchám dechu města, když najednou chrliče vody přehluší tlampač z bilboardové dodávky, která krouží historickým jádrem. V Tescu mají slevu na lyže, zimní bundy i čepice, ale hlavně chlazené kuře za pouhých 39,- Kč! Ne, nechci a opět zuřím!!! Co jsem komu udělal a jak je možné, že hluk, smrad z výfuku a reklamní štěky mě opět dohnaly a ruší? Nechci, nechci, nechci a běžím odtud pryč do parku Křižíkových sadů. Uléhám na pěstěný trávník a koukám jen tak do nebe. To je balzám, slunce svítí, po modré obloze sem tam plynou mráčky, když pohodu na nebi zprava doleva protíná sportovní letadlo vlekoucí za sebou transparent: „Mountfield vám dá 7 let záruky“.
Opět mizím kolem historických domů, překrytých obrovskou plachtou s reklamou na luxusní automobil, kolem reklamních panelů, lákajících do herny a kolem obrovské plazmové obrazovky přímo naproti památníku padlým americkým vojákům. Naskakuji do počmáraného trolejbusu s okny přelepenými reklamní folií. Mou pozornost upoutal na podlaze se povalující letáček na vitamíny pro zklidnění a relax.
Přijedu domů a sahám po mobilu. Pět zmeškaných hovorů! Vytáčím první zmeškané číslo. Na druhém konci telefonu se ozývá neodbytná operátorka nejmenované cestovní kanceláře, která mi oznamuje, že jsem vyhrál výhodnou dovolenou a gratuluje mi k úspěchu. Dostávám hysterický záchvat a mlátím telefonem o stůl. Začínám vážně pochybovat o tom, že žiji ve vyspělé svobodné zemi, kde soukromí a základní práva svobodného rozhodování daňového poplatníka jsou nedotknutelná.
Nevím ani proč, ale zapínám televizi. Hurá, zrovna běží můj oblíbený film. Začínám se zklidňovat, ovšem jen do doby, než tradičně v tom nejzajímavějším děj protne reklama na Prostenal, hypotéku od Komerčky, šampon pro plešaté, zubní pastu a hrubou mouku z Lidlu!!!
Končím, vypínám televizi i mobil a jdu spát. Číst si nebudu, to by bylo stejné a pokusím se raději vyspat. Otočím se k oknu. Venku už se stmívá a snad už bude klid. Jak hluboce jsem se však mýlil. Nad Plzní nám téměř každý den nově hyzdí hvězdnou oblohu sem tam létající halogenový laser. Láká omladinu na diskotéku a světelný sloupec je vidět až 20 km od Plzně. Já ho vidím dokonce i přes zatažené žaluzie. Opět kmitá jako metronom zprava doleva a přes dírky od žaluzií ruší můj vysněný noční klid.
Usínám vyčerpáním, abych pokud možno ráno vstal odpočatý a svěží do nového dne, pracovního týdne plného reklam, podprahových upoutávek a psychologického teroru, kterému se snažím nepodléhat.
Vstávám do nového dne, přičemž první, co v kuchyni udělám je, že si zobnu vitamín pro lepší imunitu a svěží mysl. U ranní hygieny přemýšlím, jaká že ta zubní pasta je nejlepší a kam letos vlastně pojedeme na dovolenou. Ve finále mě napadá, že je třeba posekat trávu a že ta sekačka se sedmiletou zárukou by nebyla k zahození. No a pak už vše běží jako po drátku. Srovnávání účtů za telefon, složenka za plyn, zdražená elektřina a další a další, rádoby běžné, problémy.
Je radost žít v tomto státě, bydlet v tomto městě a pracovat v této společnosti. Reklama je všude kolem nás a neustále nás obtěžuje a nutí se jí zabývat i kdybychom tisíckrát nechtěli. Možná se s tím musíme smířit a přijde nám to běžné. Možná rádi pročítáte stohy reklamních letáků a jste rádi, když Vám v televizi napoví, co je levnější či zdravé, ale na druhou stranu Vás to všechno stojí čas a čas jsou přece peníze:-). A Váš čas jsou dokonce Vaše peníze.
Přičemž už samotná reklama je neuvěřitelný byznys a nákladná věc. Dodnes jsem nepochopil, jak mohu něco prodávat za nižší cenu než konkurence a ještě zaplatit tak obrovskou a masivní reklamu? Jak potom můžete věřit tomu, že všechny ty společnosti a prodejci to s Vámi a Vaší peněženkou myslí dobře, když hlavně oni potřebují vydělat a poplatit všechny ty náklady investované do reklamy?
Možná jsem konzervativní typ a stará škola, ale stále razím teorii, že dobře odvedená práce a kvalitní výrobek či seriózní nabídka postavená na cti, férovém jednání a ověřené kvalitě se prodává sama i bez reklamy.
Tak proč je nám stále podsouváno, že bez reklamy to nejde?
Karel Makoň